Postvæsenet var i starten meget primitivt, og folk sendte kun få breve. Der udkom kun to aviser med titlerne Varde Avis og Ribe Amtstidende, det var små 4-sidede blade, der udkom 3-4 dage om ugen. Postgangen til Varde var kun en gang om ugen, en ældre husmand fra Rodebæk besørgede postgangen. Han gik hjemmefra mandag formiddag: først til Debel, derefter tilbage gennem Agerbæk og Rodebæk til Fåborg Kro, hvor der var postsamlingssted. Sådan var der et sted i hver by, han kom igennem. Fra Fåborg gik turen videre til Autrup, Årre og Roust. Mellem Roust og Varde havde han en overnatning på en kro. Tirsdag morgen gik han så det sidste stykke til Varde Posthus. Derefter gik turen hjemad. Om sommeren kunne han i heldigste tilfælde nå til Rodebæk samme dag, ellers havde han en overnatning i en by på ruten. Onsdag skulle han så til Debel med de sidste postsager.
I 1869 blev sognerådet af Ribe stift amt pålagt at foranstalte postgang to gange ugentlig. Efter nogle år blev der en ordning, hvor posten blev kørt fra Varde til den vestligste gård i sognet. Fra 1893 blev der ansat 5 landposte i sognet, 3 udgik fra Fåborg og 2 fra Agerbæk, og den kørende post bragte nu sagerne helt til Agerbæk.
Omkring 1900 kørte den første post- og personbefordring fra Varde over Årre til Fåborg med hestevogn.

I 1912 gav Amtsrådet den første bevilling til kørsel med automobil med den klausul, at der blev vist den største hensynsfuldhed over for andre vejfarende. Ruten blev nu forlænget til Agerbæk. Automobilen havde plads til et par passagerer, og det var begyndelsen til den senere udvikling af rutebiltrafikken.

I september 1927 får postkører Aage Sørensen tilladelse til at køre rutebil mellem Varde – Fåborg og Agerbæk. Rutebilen blev fragtet over Varde å på en træpram et sted mellem Varde og Marbæk. Da Grindsted-Bramming banen blev anlagt i 1916, blev posten leveret med tog til et postkontor, som lå i stationsbygningen
